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Humanrights Logo competition – Meet the jury: Erik Spiekermann

Interview Series with the Jury
Part 2

Erik Spiekermann
He is an information architect, type designer, and author of books and articles on type and typography.
Type-Designer and Idol (spiekermann.com)
CEO (www.edenspiekermann.com)

Why should designers and/or non-designers participate in the competition?

It’s a very important topic that needs to be communicated. And the competition is a great opportunity to do so.

Weil es ein wichtiges Thema ist, das weltweit kommuniziert werden muss. Der Wettbewerb ist eine gute Gelegenheit dafür.

Why do human rights need a logo?

This competition is more about getting the matter out into the public than the actual sign that will be created. But I’m sure a good logo would be talked about a lot and it would give a visual voice to all human rights activities everywhere.

Es geht im Wettbewerb mehr um eine öffentliche Wirkung, die durch diese Aktivität geschaffen wird als um das eigentliche finale Zeichen. Aber ein gutes Zeichen würde sicherlich gerne zitiert werden und den Anstrengungen weltweit zumindest optisch eine Stimme verleihen.

Do you have an example for a good (or even perfect) logo design and why do you think it is perfect?


Source: Mercedes and VW-Logo: seeklogo.com, CND-Logo: hippyshopper.com

The Mercedes-Star, the VW-Sign and the CND sign.
The Mercedes-Star because it shows quality and precision.
VW because it shows the name concisely. And its form indicates exactly what the company does: a circle, a wheel.
The CND sign because everybody can draw it and – if you want to – you can see a human being in it.

Der Mercedes-Stern, das VW Zeichen, das CND Zeichen.
Der Stern, weil er Qualität und Präzision ausstrahlt.
VW, weil es den Namen auf kompakte Weise abbildet und mit seiner Form auf die Tätigkeit des Unternehmens hinweist: ein Kreis, ein Rad.
Das CND Zeichen, weil es jeder nachmalen kann und weil es – wenn man will – eine menschliche Figur ist.

What is your opinion on crowdsourcing in general?

Doesn’t work for commercial projects because it lacks communication with the client and because quantity is not a substitute for quality. It is impossible to judge the amount of submissions appropriately, so good solutions would only turn up by chance.

Nicht für kommerzielle Zwecke zu gebrauchen, weil der Kontakt zum Auftraggeber fehlt und weil Quantität kein Ersatz für Qualität ist. Die Menge an Entwürfen ist unmöglich angemessen auszuwerten und zu beurteilen und ein gutes Ergebnis ist eher Zufall.

What does a good logo need?

It has to be recognizable instantly, easy to reproduce in all media and it has to identify the sender. Which is something that will also happen through frequent usage and the story told around it.

Es muss schnell erkennbar sein, leicht nachzumachen in allen Medien, inhaltlich mit dem Absender in Verbindung zu bringen – wobei das auch durch häufige Nutzung und die Geschichte geschieht, die dazu erzählt wird.

Thanks Erik! Danke Erik!

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