Are posters still surfaces that catch the eye? Can they tell a continuous story, a “Poster Novel,” as the original design working title was called? Düsseldorf University of Applied Sciences looks back on a diverse and lively tradition of posters. Starting in 1968 with Uwe Loesch’s corrugated cardboard posters, through the outstanding typographic poster formats by Helfried Hagenberg, Fons Hickmann, and Andreas Uebele, to contemporary works by talented students, sometimes extending into digital space and augmented reality.
Some of the posters shown in this book have continued their lives beyond the university: they are part of collections such as the MoMA in New York, or the Museum für Gestaltung Zürich. Recognized for their exemplary design, many have received numerous awards.
Now these posters have been brought together: Das Plakat isst eine Fläche. (a German wordplay for “The poster eats/is a surface”). Like in a galley proof, texts and images are set on a continuous strip, to be later cut and bound into a book—a poster novel.
This book contains posters from Düsseldorf University of Applied Sciences since 1968. Featuring works by Inga Albers, Heribert Birnbach, Dieter Fuder, Wolf Erlbruch, Hilde Gahlen, Tino Graß, Fons Hickmann, Holger Jacobs, Wilfried Korfmacher, Anika Kunst, Laurent Lacour, Uwe Loesch, Alexander Mainusch, Jens Müller, Stephanie Passul, Charlotte Rohde, Lilo Schäfer, Thomas Spallek, Philipp Teufel, Andreas Uebele, Piotr Zapasnik, and many more.
Publisher: Slanted Publishers
Editors: Victor Malsy, Uwe J. Reinhardt, Eric Fritsch, Linus Knappe, Filip Zdrojewski, HSD PBSA—Faculty of Design
Design: Linus Knappe, Eric Fritsch, Filip Zdrojewski
Publishing Direction: Lars Harmsen, Julia Kahl
Production Management: Julia Kahl
Release: March 2024
Volume: 236 pages
Format: 12 × 23 cm
Language: German
Printer: Nino Druck
Printing: Offset printing
Bookbinding: Book block with open thread stitching, poster index on DIN A2 affiche paper as dust wrapper
ISBN: 978-3-948440-70-1
Price: 30 Euro
Kreative Arbeitsumgebungen: Wie Büros das Design beeinflussen
SEO und UX/UI: Wie wichtig ist Design wirklich?
Die Rolle von Licht in der modernen Architektur
Licht, Linie, Leichtigkeit: Wie man Räume schafft, die eleganten Luxus nicht nur zeigen, sondern spürbar machen
Von der Idee zur Wirkung: Kreative Werbemittel als Erfolgsfaktor für Unternehmen
Technologische Trends, die die Designbranche verändern werden
Geheimwaffe Geruch: Wie Düfte unser Denken beeinflussen
High Dining: Wie Cannabis die Gourmetküche in Nordamerika verändert
Der Jobwechsel und seine Tücken – so vermeiden Sie sie
Zwischen Haptik und Storytelling: Die Verpackung als multisensorisches Erlebnis
Die Kunst hinter dem Design
Günstige Zimmer in Dresden – für Monteure und Handwerker
Blockieren EMAs den Kursanstieg von Dogecoin?
Grafikdesign für internationale Kampagnen: Wie man Layouts für verschiedene Sprachen optimiert
Vorteile eines möblierten Apartments – Flexibel, stylishes Design und stressfrei
Innovative Verpackungslösungen: Nachhaltigkeit trifft Design